7081-59 = 0-0?

Det bästa med dessa veckor som rullar förbi är att jag har lyckats få till så att jag tar ut pappaledighet på måndagar och fredagar vilket gör att jag lyckas få ut extremt mycket tid med mina barn och självklart min sambo, Frida.

Med tanke på att jag har varit hemma ganska mycket med vårt första barn, inte kanske i närheten lika mycket som Frida, men ändå mycket, så har jag märkt att jag är väldigt försiktig med att trampa in på hennes egen tid när vi båda är hemma. Låt mej förklara.

Igår mitt på dagen så var både jag och Frida hemma, Frida hade som vanligt sysslosatt August (bebisen) medans jag försökte aktivera Helmer så gott jag kunde. Vi lekte jaga och sjöng och tillslut bestämde jag mej för att det var dags för Helmer att slappna av lite till en film i soffan. Så fort jag fått igång filmen så sprang jag iväg och tog över August så att Frida skulle hinna vara lite med sej själv (e.g. kolla fejjan). Så jag tar upp August och går omkring med han tills han somnar, vid detta laget så har jag hunnit bli kissnödig och måste då självklart gå på toan. Det är nu det sker, det märkliga....

Jag kan inte lägga ner han, för då vaknar han, det vet ju alla. Jag vill inte lämna över han till Frida för då vet jag att hon kommer bli lite irreterad (inombords) på mej och förmodligen kommentera det hela som: "kan man inte få sitta ner i en sekund, vad tror du jag gör när jag är kissnödig på dagarna?". Så istället för att utsätta mej för den förnedringen så låter jag August hänga kvar på axeln och sätter mej ner och pissar. Självklart vaknar August just som jag är klar och jag får pånytt gå omkring med han i åtta timmar. Varpå Helmer självklart lessnar på filmen.

Varför ska det vara sån kamp om vem som gör vad? Varför smyga omkring varandra istället för att bara säga "här, nu får du hålla han för nu måste jag pissa". Det finns ingenting som heter millimeter-rättvisa. Som pappa har jag alltid försökt vara så rättvis och jämlik som möjligt men självklart så är det omöjligt. Ska jag behöva straffa mej själv för att Frida har varit uppe på nätterna och mest hemma med våra barn? Hur länge ska jag utföra denna bestraffningen? När blir det lika igen? Alltså 0-0, kommer det någonsin att ske?

Jämlikhet är alltså något som vi strävar efter i vårat hem. Både hon och jag lagar mat, diskar, städar, leker med barn, tvättar, fixar och donar. Så det kan inte vara att jag skulle gjort mindre än henne på nåt av dessa områden, så vad är det då? Jag tror att det i grund och botten handlar om en sak: JAG HAR INGA BRÖST OCH KAN DÄRFÖR INTE AMMA!!

Kan vi inte bara låta udda vara jämnt? Jag jobbar (åtminsonde tre dagar i veckan) och du är mammaledig. Det finns inte chans för mej att hinna ikapp det försprång som du hunnit skaffa dej. Så kan vi inte låta udda vara jämnt? Kan jag få gå på toa ifred när jag är nödig?

Nöden har ju som sagt ingen lag.

Puss älskling!


Barn, är dom int go så säj...

Kommentarer
Postat av: Ida

Ja det där med att vara jämlika är fasiken inte lätt.. Men hemma hos oss gör vi det vi är bäst på.. Och försöker att inte vara "petiga" på att vi inte gör exakt lika mycket..Men det har tagit MÅNGA år att komma dit... :)

2010-02-02 @ 10:45:11
URL: http://sajumiid.blogspot.com
Postat av: SysterAnna

Vi(läs Jag) kämpar med detta varje dag i vårt hushåll. Försöker att inte vara bitter..

Älskar dig brorsan!

2010-02-02 @ 13:35:03
Postat av: Robban

Får gratulera till nya knodden. Fattar inte hur du (eller nån) pallar med barn men gott att några gillar det så mänskligheten rullar vidare.



Hade gott!

2010-02-02 @ 14:22:34
URL: http://musclehunt.blogg.se/
Postat av: Ellan

Ja det är inte lätt alla gånger... Vi har samma "problem" här... Du skiver iaf HIMLA bra!

2010-02-02 @ 15:48:34
URL: http://gruddmamman.blogspot.com
Postat av: Kristina

Nej Rickard, vi kan INTE låta udda vara jämnt PUNKT!

Anledning? Udda ÄR inte jämnt och det ska NI inte tro heller...men vi kanske kan försöka att acceptera att ni aldrig kommer att klara allt vi klarar. Det kanske är inbyggt i oss mammor att palla med liiiite mer ;-)

Och ärligt nu, menar du att Frida inte lagar mer mat, tvättar och städar mer än du?

Till sist. Nej det är inte ok att klampa in på den lilla egentid vi får. Kom på en lösning när nöden sätter in. Vet du hur många gånger jag gjort nr 2 med Alicia i famnen...

Rickard, du är en fantastisk pappa och jag älskar din blogg =) puss puss

2010-02-02 @ 20:19:19
URL: http://liam07.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0